Pages

Sunday, April 15, 2012

kawan sepermainan

Sebut je pasal kwn kecik2.,terbayang lah kampong aku..felda kota gelanggi 2 nih..aku ni bukanlah seorang yg popular kt sini.,tapi aku xde pon kisah slagi aku ade mak ayah aku kt cni…kt kampong ni la aku membesar sampai darjah 6..skang ni da besar umur pon makin tue., aku terkenang balik zaman kecik2 bile…main berlari lari belakang rumah..main tembak2..main galah panjang..main sorok2..main tuju selipar..main bola..main pondok2 dgn kakak aku..main kawin2…ahh mcm2 lah kenangn permainan mase kecik nih..kalo mase 2 ade video game da kire mewah sgt dah…die punye seronok jumpe video game perghh..memg besh ah…sehari dduk melanguk kt c2 pon xpe..e2 belom crite pasal mandi sungai lagi..hahaha..kalo mandi sg wajib lemas kalau x mintak dgn mak..kalo mintak dgn mak mesti x lemas hari tu….
Adik beradik aku ade 6..tapi mase aku membesar 2 ade sorg kakak je tggal dgn aku sbb yg lain sume da besar2..so aku x kenal dorg dgn rapat..walaupon adik beradik sendiri..so byk aku spent time dgn member2 je..area rumah aku byk budak pempuan je..so aku x kisah aku join semacam..kalo dgn geng2 laki,main video game jela kejenye.,pas2 main bola…kalau dgn budak pempuan ni byk la songehnye,,haha..tapi ape2 hal aku join je mane2..hahaha..jnji dpt main..klua bejalan pkul 9 sampai tghari…pas2 balik makan, ptg sambung plak..haih zaman budak2 kan…x ingt ape..ingt main aje..dlu kt rumah dpt main brick game 2 bapak la suke nye…mcm hanpone la skang ni..ke mane2 bawak je…sampai mak panggil x perasan pon ade..huhu..bggenye dlu kalao ade bnde2 canggih cmni…hahaha.ade skali nak diceritekan kisah,,.aku main game kt umah member dari pkul 8 pagi sampai maghrib bru balik…bapak aku mengamuk mcm org gile hari tu..berbirat badan aku dgn kesan tali pinggang..selipar getah hinggap kt muke aku dgn x smena2..aku meraung dgn sekuat hatinye..seingt aku mungkin mase 2 dajah 3 atau 4..macam2 la kene baling kt aku nie..kalau bpak aku jumpe kayu..aku rase dgn kayu2 die bahan aku…sedihnye rase..sakit lagi kene pukul..
Malam 2 aku ingt lagi,.bapak dtg..aku tgh nak tido tyme 2..sakit x hilang lagi..bru nak tido ni..ayh aku dtg sapukan ubat belakang aku..walaupn masih kecik tyme 2…dunia seakan akan benarkan aku mengerti apakah ertinya kasih syg seorang ayah…mengalir air mata aku perlahan2 membasahi bantal…rupenye bapak aku ni sayangkan aku..sbb 2 die pukul…sbb 2 die marah…haish x boleh betul aku ingt moment tu.. sampai hari ni aku ingt..tpi aku berterima kasih sbb ia memberi aku seribu erti kehidupan..

Semakin hari kehidupan aku semakin berubah bile masing2 membesar di tempat yg berlainan..aku sekolah duk hostel..dan bile aku balik kampong geng2 aku dlu dah mule mengorak langkah keluar kampong untuk mencarik keje kt Bandar..masing2 da punye kehidupan masing2..aku sekali2 melepak dgn kawan sekolah rendah aku je…dorg je yang aku ade sampai la sekarang…
Bru2 nie…3 hari lepas, aku dgr dari mak ayah aku..dah 3 org sebaye aku bru mendirikan masjid…Alhamdulillah…kawan2 aku dlu…yang sama2 mkn tepi longkang..duk main kutuk2…main gasing..main sepak getah..main guli same2…dah kawin…dah menjalani kehidupan sebagai org dewasa.. Ya Allah…sedar x sedar..umur aku dah 23..dah 23 thun aku hidup ats dunia ni…dah begitu byk pengalaman aku lalui bersama kawan2 aku nie…ase mcm bru sekejap kite membesar bersame..tapi hari ni kau dh jadi suami org…dah jadi isteri org…dah jadi tunang org…sekejapny mase berlalu..tapi itulah kehidupan..sentiasa mahu kite berlari mengejar kehendak masing2 sebgai seorang manusia…

No comments:

Post a Comment