Pages

Sunday, April 15, 2012

memory

Baiklah dah lama aku x menulis di sini..
Kali ini aku nak menulis pasal kenangan lama2..kenangan di masa2 kecil kita di rumah.bagaimana menyambut hari raya di rumah..kenangan kegembiraan masing2 dikala hari raya sedang tiba… baiklah nama aku Abd Salam dan org pggil aku Salam,,aku dilahirkan dekat tangga rumah aku yang sekarang dah roboh wat rumah baru..dan aku juga dibesarkan di kawasan kejiranan ini..di Felda Kota Gelanggi 2 Jerantut Pahang..aku merupakan anak bongsu dalam keluarga aku..aku membesar di sini sampai umur ku mencecah 12 tahun..kemudian ayah hantar pergi kesekolah asrama..dia cakap..semua ahli keluarga ni mesti dduk asrama nak belajar berdikari..
Namun bukan pasal diri aku yang aku nak cerita hari ni..aku nak cerita pasal pengalaman hari raya..sebelum hari raya..mesti abg dan kakak aku yang dduk jauh2 balik ke rumah…time 2 seronoknye lah ramai2 jumpe dgn adik beradik…masing2 belum mendirikan rumah tgge..sebagai adik bongsu..aku lah yang paling bahagia tengok abg and kakak aku bawak balik hadiah..sanggup aku tggu diorg depan tgge sepanjang hari x gi main…sebab perkare paling membahagiakan aku adalah family aku.. nak kate aku ni org senang langsung lah tidak sebab ayah aku Cuma seorang peneroka felda,..dan mak aku ialah seorang suri rumah sepanjang masa..
dulu abg sulong aku dduk blajar kt Indonesia..die belajar kt medan..universiti ape pon aku x ingt..tapi dielah harapan keluarga mase 2..sbb die sorg je yang masuk unversiti..ank ke 2 dan ke 3 ialah kakak2 aku..dorg x minat nk sambung belajar kot..tapi x apelah…aku lansung x sempat nak kenal dgn abg aku sbb mase aku kecik lagi die dah bertolak ke indon nak sambung degree in Pendidikan Islam..setiap kali die x dapat balik beraya dgn family..aku tengok mak dgn ayh aku sedih je..walaupon aku x mengerti bnde sedih2 cmni mase kecik tapi aku perasan mak kesat air mate..bile bace surat abg dari Indonesia…
Kehadapan ayahanda da bonda yang tercinta…
Petikan ni pun dah mula wat aku menitiskn air mata hari ini…entah bagaimana perasaan kedua ibubapa ku masa itu..ayah seperti biasa memikul tanggungjawab sebagai seorang ayah dgn peluh yang masih belum kering tika balik dari kerja..kakak ku bacakan surat dari abg..habis dibacakan surat reaksi tidak sperti seorang ibu…ayah hanya berlalu dgn muka penat..mengambil kain towel untuk mandi bersiap2 untuk berbuka puasa..aku hanya memerhatikan dari jauh..namun sedikit tidak aku mengerti apakah rasanya ketika itu…hari ini jika difikirkan smula..Ya Allah pedihnya hati seorang ayah tidak dapat beraya bersama..mungkin ego seorang ayah tidak ditunjukkan depan anak2 nya..namun dalam hati siapa tahu..ayah ialah orang paling mulia selepas ibu…sayangilah mereka seadanya..
Sebelum raya semua adik beradik aku..same2 kemaskan rumah..lap tingkap..sapu sampah dari depan sampai belakng..mop lantai..tukar langsir..tukar sarung kusyen…seronoknya masa tu…suasana diserikan dgn lagu2 raya yg lame..pergh..syhdu seyh..walaupun aku hanya banyak menyibuk dari buat kerje..tapi mase 2 lah aku dapat rase kasih sayang antare adik beradik..dgn mak ayah..mak dengan persiapan dapur..rendang..ketupat..nasik impit..ayah dengan daging2 lembu…riuh rendah satu rumah..aku dgn kakak aku bergaduh sokmo..ntah mnde yang x kene aku pon x tau..asyik nk mrh je…wargh….aku mcm bese lari….main bunga api n mercun kt luar rumah dgn geng2 kawasan rumah..
Nak cerita pasal seronoknye 2 memang x habis lah aku nak cerite…pas2 belum kisah baju raye lagi…baju raye 2 kalau boleh nak ade je kt sebelah sokmo,,besenye bju raye aku akn digntung di tempat menggosok baju..asal lalu je kt c2..aku mesti ambik cium2 ckit bju raye..wahaha..sakai je..tapi itulah aku zaman kecik2..ade byk baju raye..ade yang abg belikan..ade yang kakak belikan…hurm kdg2 ad sampai 2 3 lah baju raye…ade sekali 2 malam2 raye pergi main mercun dgn abg aku..pasang sumbu…kt depan rumah aku..meletupnye kt dapur rumah jiran..hahaha..berlari pecut masuk umah der…keh3..dengan lampu lip lap…dgn pelita depan rumah..rasa tu aku x kan lupa..xkan lupa sampai bile2…

No comments:

Post a Comment