Pages

Sunday, April 15, 2012

Melayu

Aku anak melayu dan aku bangge aku jadi anak melayu , anak melayu yg hidup di bumi Malaysia Negara yang aman damai..ramai org melayu yang banyak lemak termasuklah diri aku sendiri..banyak lemak ni bermaksud banyak songeh..semua nak kesenangan yang senang.. namun begitu, ada juga perangai yang tidak senang melihat org senang. Faham?
Perangai yang jenis ini lah selalu menjadi punca kepada kehancuran bangsa. Baru nak bersenang siikit dah ada org dengki.,baru nak mula balik ada org buat lagi..sampai bilakah minda kita bakal dijajah dengan perkara2 mcm nie..mungkin ada sikap org melayu yang bila kaya ckit sudah lagak ayam masuk pekan. . tapi adakah setimpal kita dengki pada mereka dan kemudiannya membuat pengananiyaan kepada mereka.ini semua kerja gila..biarkan mereka.,jgn dicampur urusan mereka..buat hal kita sendiri..jgn ambik pot hal org lain..
Tgk bangsa2 lain yang berjaya..ade org dgki pon xde sampai tahap dgki org melayu ni..dorg kaya raya, padahal dulu cina bukit je..keje tanam pokok tepi bukit.,sekarang da kaye raye,.ade org dgki? Xde..biarkan org 2 maju dgn care dorg yang tersendiri..kalau org melayu, pantang jiran kaya ckit..ade kereta mewah,.anak2 yang cantik,. Dengki,lepas 2 hantar mcm2 kt rumah org tu..santau lah,minyak dagu lah..suh dorg yang kaye ni susah balik..astaghfirullahalazim..ni kerje sape menghasut2 ni.,dgki 2 memg la hade penyakit dalam diri kite ni,..aku x nafikan tapinye x perlu dgki sampai nak menyusahkan org 2 balik..
Ade kisah ni terjadi dalam family aku,.bile ade org x puas hati dgn bapak aku.,kisahnye mcm ni bile aku tanye asal usul pergaduhan kepada mak aku sendiri..mak kate mule2 bapak aku tegur,.jgn curik buah kelape sawit,.untuk kepentingan sendiri,.dah kantoi 2 pakcik ni xnk pulak mengalah siap nak berbalah lagi.,bapak aku report la kt balai,.last2 care last die letak minyak ape tah kat tiang seri rumah aku,bapak aku x kena tapi yang kena kakak aku.,kesian aku tgk kakak aku sakit mcm2..mjur la abg ipar aku seorang yang sabar..ade pulak kisah aku dgr sampai dekat nak mati dah nazak pon masih bnci kpda org yang die x suke 2.. dahsyatnye kebencian dan kedengkian 2..org melayu biasa hantar bnde2 ni kat rumah supaya senang berkesan.
.bersambung..

No comments:

Post a Comment